Books - DVD's - Movies - Music - Short Stories - Articles - Conventions - Expositions
 
De Waalse schrijver Alain le Bussy (1947) is overleden. Alain was een zeer actieve fan en schrijver. Jarenlang publiceerde hij zijn fanzine Xuense, hij organiseerde meerdere Franse conventies en zijn boeken werden door de Franse uitgever Fleuve Noir op de markt gebracht. Met zijn roman ‘Deltas’ won hij in 1993 de Prix Rosny Ainé. In 1995 ontving hij in Glasgow de Prijs voor de Beste Europese SF-schrijver van de ESFS.


Wanneer ik in de toekomst op een Eurocon kom, zal ik telkens aan hem moeten denken.
Twintig jaar geleden ontmoette ik Alain immers voor het eerst op de Eurocon in Krakow. Hij was met zijn vrouw en kinderen met de auto naar Polen gereden.
 
Sindsdien vertelde hij de anekdote dat we in Krakow Nederlands met elkaar spraken, wat voor de Polen als een geheimtaal overkwam. Heel wat (oudere) Polen spraken Frans, maar Nederlands konden ze niet thuisbrengen. Zelf veranderde hij steevast ‘Belgium’ op zijn badge door 'La Principauté de Liège'. Omdat ik in Sint-Truiden geboren ben, ooit één van de 'Bonnes Villes' of 'Goede Steden', hield hij vol dat we er twee vertegenwoordigers van het Prinsbisdom aanwezig waren.
 
Ik bleef hem een, twee keer per jaar zien, telkens op een conventie. Hij kwam ook trouw naar de conventies in Vlaanderen. Drie jaar geleden was hij op post in Leuven.
 
Dit jaar reisde hij wegens gezondheidsproblemen niet naar de Eurocon. Ik wist dat hij in het ziekenhuis lag en zou geopereerd worden, maar ik besefte niet dat het zo erg met zijn gezondheid gesteld was.
 
We zullen hem missen.
 
Frank Beckers

Frank
10/22/2010 07:29:21 pm

Zaterdag 30 oktober om 18u houden we tijdens de Beneluxcon 2010 in Antwerpen een korte herdenking voor Alain.

Reply



Leave a Reply.